responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 150

[س 323 خانه‌اى كه به دست كافر ساخته شده باشد]

س 323: آيا اين گفته كه اگر خانه‌اى به دست كافر ساخته شده باشد، نجس است و نماز خواندن در آن مكروه مى‌باشد، صحيح است؟ ج: نماز خواندن در آن خانه مكروه نيست.

[س 324 كار كردن نزد يهود و نصارى]

س 324: كار كردن نزد يهود و نصارى و فرقه‌هاى كافر ديگر و مزد گرفتن از آنها چه حكمى دارد؟ ج: كار كردن نزد كافر، فى نفسه اشكال ندارد، مشروط به اين كه آن كار از كارهاى حرام و خلاف مصالح عمومى اسلام و مسلمانان نباشد.

[س 325 حكم اهل حق ]

س 325: در منطقه‌اى كه خدمت سربازى را انجام مى‌دهم، عده‌اى از عشاير زندگى مى‌كنند كه پيرو فرقه‌اى موسوم به اهل حق هستند. آيا استفاده از شير و پنير و كره‌اى كه در اختيار آنها قرار دارد، جايز است؟ ج: اگر به اصول اسلام اعتقاد داشته باشند، در مسأله طهارت و نجاست، حكم ساير مسلمانان را دارند.

[س 326 فرقۀ اهل حق ]

س 326: اهل روستايى كه من در آن تدريس مى‌كنم، نماز نمى‌خوانند؛ زيرا از فرقۀ اهل حق هستند و ما مجبور به خوردن غذا و نان آنها هستيم. چون شب و روز در آن روستا اقامت داريم، آيا نمازهاى ما اشكال دارد؟ ج: اگر توحيد و نبوت و هيچ يك از ضروريات دين اسلام را انكار نكنند و معتقد به نقصى در رسالت رسول اكرم «صلى اللّٰه عليه و آله» نباشند، حكم به كفر و نجاست آنها نمى‌شود. در غير اين صورت بايد هنگام تماس با آنها يا خوردن غذاى آنان، مسأله طهارت و نجاست مراعات شود.

[س 327 يكى از بستگان ما كه كمونيست است]

س 327: يكى از بستگان ما كه كمونيست است، به ما در دوران كودكى اموال و لوازم زيادى بخشيده است. در صورتى كه عين آنها در حال حاضر موجود باشد، چه حكمى دارند؟ ج: اگر كفر و ارتداد او ثابت شود و در سن بلوغ و قبل از اظهار اسلام، كفر را پذيرفته باشد، اموال او حكم اموال ساير كفار را دارد.

[س 328 فرقۀ گمراه بهائيت]

س 328: لطفاً به سؤالات زير پاسخ فرمائيد:1 معاشرت و همنشينى و دست دادن دانش‌آموزان مسلمان با دانش‌آموزان پيرو فرقۀ گمراه بهائيت، اعم از اين كه دختر باشند يا پسر، مكلّف باشند يا غير مكلّف، در داخل مدرسه يا خارج از آن، در دوران ابتدائى، متوسطه و پيش دانشگاهى، چه حكمى دارد؟ 2 رفتار استادان و مربيان با دانش‌آموزانى كه بهائى بودن خود را آشكار مى‌كنند و يا يقين داريم كه بهائى هستند، چگونه بايد باشد؟ 3 استفاده از وسايلى كه همۀ دانش‌آموزان از آنها استفاده مى‌كنند مانند شير آب آشاميدنى، شير توالت و آفتابه آن، صابون و مانند آن، با اين كه علم به مرطوب بودن دست و بدن داريم، چه حكمى دارد؟ ج: همه پيروان فرقۀ گمراه بهائيت محكوم به نجاست هستند و در صورت تماس آنها با چيزى، مراعات مسائل طهارت در رابطه با آنها، نسبت به امورى كه مشروط به طهارت است، واجب است. ولى رفتار مديران و معلمان و مربيان با دانش‌آموزان بهائى بايد بر اساس مقررات قانونى و اخلاق اسلامى باشد.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 150
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست