responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : نهج البلاغه با ترجمه فارسى روان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 719

و پايان آن به آغازش ملحق مى‌گردد، امّا تمام آن گذرا و ناپايدار است.

نام خدا را بزرگ شمار و جز به حق از او نام مبر، بسيار زياد به ياد مرگ و عالم بعد از آن باش. هرگز آرزوى مرگ مكن مگر با شرايط مورد اعتماد، (به اين شرط كه خود را اهل نجات بدانى). از هر عملى كه صاحبش را خشنود سازد و عموم مسلمانان را ناپسند آيد بر حذر باش و از هر كارى كه پنهانى انجام مى‌شود و در ظاهر از آن شرم دارى پرهيز كن! از اعمالى كه اگر از كننده‌اش پرسش شود انكار مى‌كند و يا پوزش مى‌طلبد اجتناب نما؛ آبروى خود را هدف تيرهاى سخنان مردم قرار مده و تمام آنچه را مى‌شنوى براى مردم بازگو مكن (چرا كه راست و دروغ با هم مخلوط است) و اين تو را به دروغ آلوده مى‌كند، و نيز تمام آنچه را براى تو نقل مى‌كند تكذيب منما؛ زيرا اين براى نادانى تو بس است.

خشمت را فرو خور، به هنگام قدرت گذشت پيشه كن و هنگام خشم بردبارى. آن‌گاه كه حكومت در دست توست عفو و مدارا كن تا عاقبت خوب براى تو باشد. هر نعمتى كه خداوند به تو داد نيكو دار و هيچ نعمتى از نعمتهاى خدا را ضايع و تباه مساز! و بايد اثر نعمتهايى كه خدا به تو داده در تو ديده شود.

بدان! برترين مؤمنان كسانى هستند كه خود، خاندان و اموالشان را در راه خدا تقديم كنند و از همه در اين راه پيشگام‌تر باشند ...

زيرا هرچه از كارهاى خير را پيش فرستى براى تو ذخيره خواهد شد، و آنچه باقى گذارى خيرش براى ديگران خواهد بود. از يارانى كه در فكر و نظر ضعيفند و عمل آنها ناشايسته است برحذر باش! زيرا مقياس سنجش شخصيّت هركس را يارانش تشكيل مى‌دهند، در شهرهاى بزرگ مسكن گزين، زيرا آنجا مركز اجتماع مسلمانان است، و از اقامتگاههايى كه اهل غفلت و جفا هستند و ياران مطيع خدا در آن كمند بپرهيز، فكرت را به چيزى مشغول دار كه از آن بهره مى‌برى، از نشستن در مراكز عمومى در بازارها بپرهيز، زيرا آن‌جا محلّ حضور شيطان و انگيزش فتنه‌هاست. به افراد پايين‌تر از خود بيشتر توجّه داشته باش، كه اين خود شكر برترى تو بر آنهاست.

در روز «جمعه» پيش از اداى نماز مسافرت مكن، مگر براى جهاد در راه خدا و يا در كارى كه براستى معذور هستى. در تمام اعمالت مطيع فرمان خدا باش! زيرا اطاعت فرمان خدا از هر كارى بهتر است. در بجا آوردن عبادت نفس خود را بفريب و آن را رام ساز و خويشتن را بر آن مجبور منما! بلكه بكوش آن را توأم با نشاط و در وقت فراغت انجام دهى، مگر فرايضى كه بر تو حتم است و به هر حال بايد آنها را به انجام رسانى و تعهّد خود را به موقع ادا كنى‌

نام کتاب : نهج البلاغه با ترجمه فارسى روان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 719
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست