responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قرآن و آخرين پيامبر نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 152

قرآن و حركت زمين‌

مى‌گويند نخستين كسانى كه حركت كره زمين را كشف كردند «گاليئلو- گاليله» ايتاليائى و «كپرنيك» لهستانى بودند كه براى نخستين بار (در اواخر قرن 16 و اوائل قرن 17 ميلادى) اين عقيده را برملا ساختند مخصوصاً گاليله با اختراع دوربين كوچكى كه طرح آن را از يك عينك‌ساز هلندى بنام «يانس» گرفت و تكميل نمود، تقريباً جنبه حسى به آن داد.

گر چه چوب اين شهامت علمى خود را خورد، و از طرف حاميان خرافى كليسا تكفير شد، و پيش از آنكه به سرنوشتى همچون سرنوشت «جوردانو- برونو» متفكر ايتاليائى كه در سال 1598 ميلادى به فرمان حاميان كليسا در محكمه تفتيش عقايد محاكمه و سپس زنده زنده در آتش سوزانده شد، توبه كرد، و توبه نامه معروف خود را در حضور پدران روحانى! با صداى رسا خواند، ولى افتخار اين كشف بزرگ علمى و اكتشافات مهم ديگرى در تاريخ علم، به نام او ثبت گرديد. [1]


[1]. درباره «توبه نامه معروف گاليله» سخن بسيار گفته‌اند و شايد كاملترين صورت آن همان باشد كه «برنارد كوهن» در كتاب دانشمندان بزرگ جهان علم» آورده است، و ما آن را به خاطر ويژگيهائى كه دارد و هم به خاطر ارزيابى طرز تعليمات «اسلام» و تعليمات «مسيحيت كنونى» در اينجا مى‌آوريم:

من «گاليئلئو- گاليله‌اى» فرزند مرحوم «وينچنت سيو گاليله‌اى» اهل «فلورانس» 70 ساله كه شخصاً براى دادرسى حاضر شده‌ام، در برابر شما «عاليجنابان» و «قدوسى مآبان»، كاردينالها و اعضاى والا مقام دادگاه جهانى كليساى مسيحيت زانو زده، و در حالى كه انجيل مقدس را در برابر چشم و نظر دارم و با دست خود آن را لمس ميكنم؛ سوگند ياد مى‌كنم كه در گذشته همواره به كليساى مقدس كاتوليك، و كليساى حوارى رم، اعتقاد داشته‌ام، و از خداوند متعال استعانت مى‌طلبم تا مرا يارى كند كه در آينده نيز تعليمات و تبليغات دينى آنها را به كار بندم، اما چون از طرف دادگاه مقدس مقرر شده است كلًا از اين عقيده غلط كه «خورشيد را مركز عالم پنداشته و آن را غير متحرك دانسته» تبرى جويم و من بعد نيز از اين پندار ناصحيح به هيچ صورت و وجهى دفاع نكنم و آن را تعليم ندهم، با كمال ميل حاضرم كه اين سوء ظن شديد و خطرناكى را كه به حق بر من روا داشته‌اند از خاطر شما عاليجنابان و هر فرد مسيحى كاتوليك برطرف سازم.

و از اين رو با خلوص قلب و ايمان راسخ سوگند ياد كرده، و از اين عقيده غلط، و از اين كفر وزندقه! و هر گونه بدعت و پندار ناصوابى كه مخالف و مغاير با اصول و تعليمات كليساى مقدس رم باشد ابراز انزجار و بيزارى ميكنم، و سوگند مى‌خورم كه در آينده نيز چه كتباً و چه شفاهاً از بيان و اظهار هر مطلبى كه باعث توليد چنين سوء ظنى در حق من گردد خوددارى نمايم، و ضمناً چنانچه در آينده به زنديقى برخوردم، ياكسى را مظنون به كفر و الحاد بدانم، او را به اين دادگاه مقدس! يا اعضاى والا مقام آن و يا به اسقف ايالتى كه در آنجا اقامت دارم معرفى نمايم!!

بعلاوه سوگند ياد ميكنم و قول ميدهم كه هر گونه مجازاتى را كه اين دادگاه مقدس برايم تعيين نمايد قبول كنم، و اگر احياناً روى خداى ناكرده در آينده مواعيد و اقوال و سوگندها و يا اظهارات كنونى خود را نقض نمايم، در چنين حالى به هر گونه زجر و شكنجه و مجازاتى كه از طرف اسقفان مقدس و يا قوانين عمومى و خصوصى مربوط به اين نوع جرائم تعيين شود، تن در دهم، و تمكين نمايم.

بنابراين شايد خداوند مرا يارى و نصرت عطا فرمايد و انجيل مقدسى كه آن را با دستان خود لمس ميكنم مرا كمك نمايد، و من «گاليئلو- گاليله‌اى» اينك توبه و استغفار نموده، قسم ياد ميكنم و قول ميدهم كه مؤمن و صديق باشم، و چنانكه در بالا ذكر شد خود را موظف به رعايت اين اقوال و سوگند ميدانم، و اين توبه نامه را با دست خود نوشته كلمه به كلمه آن را خوانده، امضاء نمودم.

(نقل از كتاب دانشمندان بزرگ جهان علم صفحه 35).

نام کتاب : قرآن و آخرين پيامبر نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 152
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست