نام کتاب : عقيده يك مسلمان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 114
زيبايى ظاهر و عمق معنا
آثار ادبا و نويسندگان به دو دسته متمايز تقسيم مىشود جمعى بيشتر به زيبايى
الفاظ اهميّت مىدهند و دربند عمق معنا نيستند. و به عكس گروهى الفاظ را به چيزى
نمىگيرند و تمام قدرت خود را متوجّه عمق معانى مىكنند. البتّه در ميان سخن
سرايان عدّهاى هم هستند كه به هر دو قسمت توجّه دارند ولى بسيار محدودند و انگشت
شمار.
علّت تقسيم به دو دسته هم معلوم است زيرا الفاظ و جمله بنديهاى زيبا هميشه با
معانى تطبيق نمىكند و تمام ريزه كاريهاى آن را دقيقاً منعكس نمىسازد. لذاست
كسانى كه به عمق معنا توجّه دارند بر سر دو راهى «زيبايى الفاظ» و «زيبايى معنا»
ناچار يكى را انتخاب مىكنند گاهى معنايى را مقدّم مىدارد و الفاظ زيبا را فداى
معنا مىكنند و گاهى به الفاظ زيبا و سجع و قافيه توجّه دارند معنا را فداى الفاظ
مىنمايند.
بدين جهت است كه جمع هر دو (زيبايى الفاظ و زيبايى معنا) يك قدرت و نبوغ فوق
العاده مىخواهد.
قرآن اين امتياز بزرگ را در حد اعجاز دارد، الفاظ آن در نهايت عذوبت و شيرينى، جمله بنديهايى در نهايت ظرافت و زيبايى،
كلمات آهنگ دار و موزون، و با اين همه كاملًا قالب معانى با تمام ريزه كاريها و
دقائقش مىباشد.
براى يافتن اين حقيقت بهترين راه مطالعه و دقّت خود قرآن است كه در ذيل
نمونههايى از آن خواهيد خواند.
اين بود اشارهاى به معانى عميق قرآن و عبارات دلنشين آن و لذا پيامبر صلى
الله عليه و آله درباره قرآن مىگفت:
«ظاهره انيق و باطنه عميق؛ ظاهرش زيبا و باطنش عميق است».
نام کتاب : عقيده يك مسلمان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 114