نام کتاب : رساله احكام جوانان(پسران) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 16
د) تقليد
جاهل از جاهل؛ كه گروهى نادان، پيرو گروه نادان ديگرى شوند.
روشن است كه
از اين چهار قسم، تنها قسم اوّل منطقى و عاقلانه و مشروع است، و نه تنها در عصر
تحقيق و علم و دانش، از آن بى نياز نيستيم، بلكه بخاطر گسترش فراوان علوم، نياز به
آن بيشتر احساس مىشود. البتّه، سه قسم ديگر تقليد منطقى و مورد پذيرش اسلام نيست.
مسأله 1-
هيچ مسلمانى نمىتواند در اصول دين تقليد نمايد بلكه بايد آنها را از روى دليل هر
چند ساده و متناسب با حال خويش بداند و به آن يقين داشته باشد.
مسأله 2-
وظيفه اكثر مردم در احكام دين، تقليد است؛ چون افراد كمى هستند كه بتوانند در همه
احكام، اجتهاد كنند.
تكليف و
مكلَّف
ملاك انجام
عبادات و تكاليف شرعى از نظر قرآن و روايات رسيدن به «بلوغ شرعى» و داشتن «عقل»
است؛ بنابراين كسى كه بالغ و عاقل باشد به حد «تكليف» رسيده و شايستگى انجام
دستورهاى الهى و احكام اسلامى را دارد، به چنين كسى «مكلَّف» مىگويند.
بلوغ و
نشانههاى آن
«بلوغ» به معناى رسيدن به سنّ خاصّى است كه
انسان در آن سنّ