responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : داستان ياران نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 190

وارد كعبه شد و همه بت‌ها را شكست و از خانه كعبه بيرون ريخت. برخى از بت‌ها از دسترس پيامبر صلى الله عليه و آله خارج بود. حضرت، به على عليه السلام فرمود: «بر روى شانه‌هاى من برو و آن‌بت‌ها را نيز سرنگون كن» بعضى از مسلمانان از پيامبر صلى الله عليه و آله خواستند كه اين كار را به آنها واگذار كند. على عليه السلام فرمود: «آنها كه سابقه بت‌پرستى دارند نمى‌توانند بت‌شكن باشند». [1] به هر حال، حضرت رسول صلى الله عليه و آله به كمك على عليه السلام خانه كعبه را از لوث بت‌ها پاك كرد، و بدينسان بت‌پرستى از مكّه و جامعه اسلامى رخت بربست.

بت‌پرستى مدرن در عصر ما

اكنون در محيط جامعه اسلامى اثرى از بت‌پرستى مرسوم در عصر جاهليّت نيست، ولى متأسّفانه در درون دلها بت‌هايى ساخته شده كه خطرش از آن بت‌هاى سنگى و چوبى كمتر نيست. علاقه به جاه و مقام، كه براى رسيدن آن هر كارى صورت مى‌گيرد، نوعى بت‌پرستى است. عشق به مال و ثروت، كه از هر راهى حتّى رباخوارى و رشوه‌خوارى و دزدى و رانت‌خوارى بيايد، بت‌پرستى مدرن عصر ماست. و در يك كلام هر چيزى كه تو را از ذكر و ياد خداوند غافل كند بت تو محسوب مى‌شود

«كلما شغلك عن اللَّه فهو صنمك» [2]

آرى هر چيزى كه تو را از خدا دور كند و فاصله‌ات را با خدا بيشتر نمايد نوعى بت است و شخص آلوده به آن بت‌پرست محسوب مى‌شود.

ابن عبّاس مى‌گويد: اوّلين درهم و دينارى كه توسّط بشر سكّه زده شد شيطان آن را برداشت و روى چشمانش گذاشت سپس آن را روى سينه‌اش نهاد، و فريادى از شادى سر داد سپس گفت:

«انْتُمَا قُرَّةُ عَيْنِى وَثَمَرَةُ فُؤَادِى، مَا ابَالِى مِنْ بَنِى آدَمَ اذَا احَبُّوكُمَا انْ لَايَعْبُدُوا وَثَنأ، حَسْبِى مِنْ آدَمَ انْ يُحِبُّوكُمَا

؛ شما نور چشم‌


[1]. بحارالانوار، ج 38، ص 77.

[2]. حكمت عملى مرتضوى، ج 2، ص 10؛ عبر المعارف، ج 2، ص 17؛ اعتقاد ما، ص 22.

نام کتاب : داستان ياران نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 190
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست