نام کتاب : خطوط اقتصاد اسلامى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 23
غارتگرى و
تجاوز به حقوق دگران) به دست آمده خير مطلق است يعنى خير براى دين، خير براى دنيا،
خير براى پيشبرد برنامههاى فرهنگى، خير براى برقرار ساختن عدالت اجتماعى، و خير
براى دفاع از استقلال و آزادى يك جامعه و خير براى هر مقصدى.
ب-
اسلام فقر اقتصادى را انگيزه گناه، و بى نيازى مادى را مايه كمك به تقوا و معنويت
شمرده است.
پيامبر اسلام
صلى الله عليه و آله مىفرمايد: نعم العون على تقوى اللَّه الغنى:
«بىنيازى، كمك خوبى براى تقوى و پرهيزگارى است». [1]
و در سخنى از
امام صادق عليه السلام مىخوانيم: غنى يحجزك عن الظلم خير من فقر
يحملك على الاثم: «بى نيازى كه تو را از ستم باز دارد بهتر از فقرى
است كه تو را به گناه وا دارد» [2].
ج-
در پارهاى از متون اسلامى، فقر مالى حتى سرچشمه كفر و بىايمانى شمرده است و حديث
«كاد الفقران يكون كفراً» از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله
مشهور است.
د-
قسمت بسيار مهمى از فقه اسلامى كه از آيات و روايات مايه مىگيرد صرفاً مربوط به
نظامات اقتصادى و قوانين و مقررات آن است.
كتابهاى
متعددى از فقه تحت عنوان: كتاب غصب كتاب ديون، كتاب مزارعه، كتاب مساقات كتاب
متاجر، كتاب احياء موات، كتاب شفعه، كتاب وقف، كتاب وديعه، كتاب رهن، كتاب مصالحه
كتاب لقطه (اموال گمشده) كتاب زكات و خمس و انفال و مانند اينها تحرير يافته، و
مسائل حقوقى مالى با تمام ريزه كارىهايش بر اساس تأمين و عدالت اجتماعى در آنها
مورد بحث قرار گرفته و نشان مىدهد تا چه اندازه اسلام براى اين مسائل اهميت قائل
است.
***
ه- در تعليمات اسلام مخصوصاً
مسائل مربوط به كنترل ثروت و مبارزه با
«تراكم» و «تكاثر» و
«كنز» و جلوگيرى از تبديل جامعه به دو قطب «ثروتمند»
و «فقير» از اهميت فوق العادهاى برخوردار
است، كه شرح جزئيات آن را در مباحث آينده بخواست خدا خواهيم ديد، و با توجّه به
آن، تصديق خواهد كرد كه جامعه امروز ما كه نام جامعه اسلامى بر آن مىگذاريم و
شاهد انواع و اقسام بهره كشىها، استثمارها، بىعدالتىها، و تجاوز به حقوق دگران،
در آن هستيم، كمتر شباهتى به يك جامعه اسلامى دارد.