responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : خطوط اقتصاد اسلامى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 111

داشته باشد به هيچ وجه صلاح و مصلحت نخواهد بود.

***

اين است منطق دانشمندان توجيه گران نظامات اقتصادى رباخوار كه ظاهرى فريبنده دارد و درون و باطنى چون سم كشنده.

امّا يك محقّق آزاده، آزاد از وسوسه‌هاى شيطان قدرتهاى اقتصادى جهانخوار و موج تبليغات آنها، با يك مطالعه عميق به اين واقعيت پى ميبرد كه رباخوارى نه فقط در گذشته كه در امروز و فردا، وفرداها باعث تراكم خطرناك ثروت در دست گروهى معدود به قيمت و فلاكت و بدبختى اكثريت قاطع جامعه‌ها مى‌شود.

هيچ جامه‌اى نمى‌تواند ادعا كند كه آزاد و خارج از حوزه سلطه قدرتهاى استعمارى است مگر اينكه «ربا» را كلًا و جزءاً از نظام اقتصادى خويش حذف كند.

اصولًا هر جا رباخوارى است، وابستگى غير قابل اجتناب خواهد بود!

وضع رباخوارى در جهان امروز نه تنها بهتر از گذشته نيست، بلكه به شكل بسيار خطرناك‌ترى ظهور كرده چرا كه سابقاً افراد پول شخصى خود را به ديگرى مى‌دادند و سود مى‌گرفتند، حالا بانكهاى رباخوار پول مردم را به ديگران مى‌دهد و سودش را بالا مى‌كشند، و اين بدترين نوع ربا است!

حتى گاهى بانكها از يك پول معين چندين بهره مى‌گيرند بى‌آنكه اصلو پول از آن خودشان باشد، فى المثل يك نفر يك هزار تومان پول خود را بعنوان حساب جارى به بانك مى‌سپارد، بانك آن را به ديگرى وام مى‌دهد و بهره‌اش را مى‌گيرد، شخص دوّم با همان پول جنسى را مى‌خرد، و فروشنده آن وجه را گرفته و در حساب پس‌انداز خود مى‌گذارد، بان مجدداً آن را به ديگرى وام مى‌دهد و براى بار دوّم سودش را مى‌گيرد، همين طور شخص سوّم و چهارم و ...

و از همين جاست كه بانكهاى رباخوار مانند علف هرزه در هر كوى و برزن و كوچه و پس كوچه ظاهر مى‌شوند و مانند يك غده سرطانى بسرعت گسترش مى‌يابند.

***

ما بخواست خدا در بحثهاى آينده نظر اسلام را در مورد ربا و فلسفه‌هاى هفتگانه‌ تحريم آن كه در منابع اسلامى يافته‌ايم و حدود مفهوم ربا، و طرق ساختگى فرار از ربا را دقيقاً مورد بحث قرار مى‌دهيم.

در پايان اين بحث ذكر اين نكته را لازم مى‌دانيم كه تا بانكهاى رباخوار (به هر نام و عنوان) در كشور ما بقى است نمى‌توانيم ادعا كنيم نظام اقتصادى مملكت ما كاملًا اسلامى و انقلابى است.

نام کتاب : خطوط اقتصاد اسلامى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 111
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست