responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : پيام قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 71

مى‌بيند كه معبّران در تعبير آن عاجز مى‌مانند، يكى از زندانيان كه پس از تعبير خوابش به وسيله يوسف از زندان آزاد شده بود، و در دربار مصر حضور داشت، گفت: من كسى را سراغ دارم كه به خوبى از تعبير خواب آگاه است، و هنگامى كه يوسف آن خواب را كه ارتباط با مسائل اقتصادى مصر در طول هفت سال آينده داشت تعبير كرد، هم خودش از زندان آزاد شد و مقدمات حكومتش فراهم گشت، و هم برنامه ريزى دقيقى براى نجات مردم مصر در برابر سال‌هاى قحطى آينده انجام داد.

آيه فوق كه بعد از مسأله نائل شدن يوسف به حكومت سخن از علم تعبير خواب او مى‌گويد ممكن است اشاره به رابطه اين دو با يكديگر باشد.

و به هر حال اين آيه نشان مى‌دهد كليد نجات در علم و معرفت است، حتى ساده‌ترين علوم ممكن است مايه نجات كشورى گردد. [1]

***

16- علم در تمام اشكال افتخار است‌

«وَلَقْدَ آتَيْنا داوُدَ وَ سُلَيْمانَ عِلْماً وَ قالا الْحَمْدُللَّهِ الذَّى فَضَّلَنا عَلى‌ كَثِير مِنْ عِبادِهِ الْمُومنينَ- وَوَرِثَ سُلَيْمانُ داوُدَ وَ قالَ يا ايُّها النّاسُ عُلِّمْنا مَنْطِقَ الطَيْرِ وَاوتِينا مِنْ كُلِ شَى‌ءٍ انّ هَذا لَهُو الْفَضْلُ الْمُبينُ؛

ما به داوود و سليمان علم و دانش فراوانى بخشيديم، و آنها گفتند: سپاس خداوندى را كه ما را بر بسيارى از بندگان مؤمنش برترى بخشيده- سليمان وارث داود شد، و گفت: اى مردم! سخن گفتن پرندگان به ما تعليم داده شده است، و از هر چيز به ما عطا گرديده، اين فضيلت آشكارى است» (نمل 15 و 16)

با اين‌كه ملك و حشمت «سليمان» و «داوود» در جهان شبيه و نظيرى نداشت، و


[1]. على عليه السلام به كميل فرمود: «يا كُميل ما مِنْ حَرَكَةٍ الا وَانْتَ مُحْتاجُ فيها الى‌ مَعْرِفَةٍ؛ اى كميل هيچ حركتى نيست مگر اين‌كه تو در آن نيازمند به معرفت و شناخت هستى»! (تحف العقول، صفحه 119).

نام کتاب : پيام قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 71
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست