عقل و شعور مىافكند نه تنها در قرآن مجيد كه در روايات اسلامى و تواريخ نيز
شاهد فراوان دارد حديث معروف اميرمؤمنان على عليه السلام: «انَّ أَخْوَفَ ما أَخافُ عَلَيْكُمْ اثْنانِ، اتِّباعُ الْهَوى وَطُولُ
الأَمَلِ، فَامّا اتِّبَاعُ الْهَوى فَيصُدُّ عَنِ الْحَقِّ و أَمَّا طُولُ
الأَمَلِ فَيُنْسِى الأَخِرَةَ؛ خطرناكترين
چيزى كه بر شما از آن مىترسم دو چيز است: پيروى از هواى نفس و درازى آرزوهاست،
اما پيروى از هوى نفس مانع حق مىشود و اما درازى آرزوها آخرت را به فراموشى
مىسپارد». [1]
در حديث ديگرى در كلمات قصار اميرمؤمنان على عليه السلام آمده است: «الأَمانِىُّ تُعْمِى أَعْيُنَ الْبَصَائِرِ؛ آرزوى دراز چشمهاى بصيرت را كور مىكند». [2]
و نيز در حديث ديگرى از همان حضرت مىخوانيم: «جماعُ الشُرَّ فِى الأَغْتِرارِ بِالْمُهَلِ وَاْلإتِكالِ عَلَى اْلأَمَلِ؛ مجموعه شر و فساد در مغرور شدن به مهلتهاى الهى و تكيه
كردن بر آرزوهاست» [3]
و باز در همين زمينه از آن حضرت عليه السلام آمده است: «غُرورُ اْلأمَلِ يُفْسِدُ الْعَمَلَ؛ غرور و
فريب آرزو اعمال را فاسد مىكند». [4]
كوتاه سخن اينكه كسى مىتواند چهره زيباى حقيقت را آنچنان كه هست ببيند و به
سرچشمه زلال معرفت برسد كه ديده عقل خود را حجاب آرزوها نپوشاند و در ميان اين ابر
تيره و تار قرار نگيرد.
اين بحث را با حديث ديگرى از اميرمؤمنان على عليه السلام پايان مىدهيم آنجا
كه فرمود: «وَأَعْلَموا أَنَّ الأَمَلَ يُسْهِى
الْعَقْلَ وَيُنْسِى الذِّكْرَ فَأَكْذِبُوا الأَمَلَ فَانَّهُ غُرُورٌ وَصاحِبُه
مَغْرُورٌ؛ بدانيد آرزوهاى دراز عقل را گمراه مىسازد و
ياد خدا را به فراموشى مىسپارد، بنابراين به آرزوها اعتنا نكنيد كه فريبنده است و
صاحبش فريب خورده». [5]