صفت) مىكند كه وقتى عمل زشت و قبيحى را انجام مىدهند اگر از دليل آن سؤال شود
جوابى جز اين ندارند كه بگويند: «اين راه و رسم پدران ماست» به همين نيز قناعت
نمىكنند بلكه گاه مىگويند: «خدا نيز ما را به همين دستور داده است» (وَاللَّهُ امَرَنْا بِها)
قرآن بلافاصله اين تهمت بزرگ را نفى مىكند و مىگويد:
«خدا هرگز به كارهاى زشت دستور نمىدهد
چرا به او نسبتهايى مىدهيد كه نمىدانيد»؟
در اينكه منظور از فحشا (كار زشت و قبيح) در اين آيه چيست؟ بسيارى از مفسران
گفتهاند اشاره به رسم جمعى از اعراب در عصر جاهليت است كه زن و مرد آنها لخت و
برهنه مادر زاد به طواف خانه خدا مىپرداختند، به گمان اينكه در لباسهايى كه
مرتكب گناه شدهاند شايسته نيست خانه خدا را طواف كنند.
و به اين ترتيب عملى به اين زشتى با تقليد كوركورانه در ميان آنها از نسلى به
نسل ديگر منتقل مىشد و حجاب تقليد اجازه نمىداد كه قبح و زشتى اين عمل را درك
كنند.
***
در چهارمين و پنجمين آيه سخن از گروهى از مشركان
عصر پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم يا بتپرستان و گمراهان اعصار پيشين است كه
در برابر دعوت پيامبر اسلام و يا انبياى سلف مىگفتند: «ما آداب و رسوم و عقايدى
را از نياكان خود به ارث بردهايم، و از آنها پيروى، و به آثار آنها اقتدا خواهيم
كرد» يعنى تنها دليلشان براى مخالفت با انبيا همين مسأله تقليد كوركورانه از
پدران و نياكان بود.
به اين ترتيب كفر و بتپرستى و انواع گناهان و عادات زشت از طريق تقليد
كوركورانه از نسلى به نسلى منتقل مىشد، و روح تقليد چنان حجاب ضخيمى بر عقل و فكر
آنها مىانداخت كه هر حقيقتى را منكر مىشدند، قرآن در مقابل اينگونه افراد، گاه
مىگويد: «مگر نياكان شما جاهل و گمراه نبودند»؟ آيا تقليد جاهل از جاهل صحيح است؟ «أَوَلَوْ كانَ آبائُهُمْ لا يَعْلَمُونَ شَيْئاً وَلا
يَهْتَدوُن»؟ (مائده/