دست داريم كه نشان مىدهد اين قسم سوّم نيز واقعيت دارد، و ما چندين نمونه
زنده آن را كه قابل انكار نيست در تفسير نمونه آوردهايم. [1]
جالب اينكه در قرآن مجيد نيز حدّاقل به هفت مورد از اين رؤياهاى صادقه اشاره
شده است كه ذكر آنها در يك بحث تفسير موضوعى كاملًا مناسب است:
1- قرآن مجيد در سوره فتح، از يك از رؤياهاى صادقه پيامبر اكرم صلى الله عليه
و آله و سلم سخن مىگويد كه در خواب ديد به اتفاق يارانش براى انجام مناسك عمره و
زيارت خانه خدا، وارد مكه شدند، اين خواب را براى ياران بيان كرد، همگى شاد گشتند،
ولى در آغاز گمان مىكردند تعبير اين خواب در سال ششم هجرت كه صلح حديبيه در آن
واقع شد صورت مىپذيرد، و صورت نپذيرفت، ولى پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم به
آنها اطمينان داد كه اين رؤياى صادقه بوده و حتماً تحقق خواهد يافت.
قرآن در پاسخ كسانى كه در اين زمينه، ترديد به خود راه داده بودند مىگويد:
رؤيايى را كه خداوند به پيامبرش نشان داد، راست است، مسلّماً همه شما به خواست
خدا وارد مسجدالحرام خواهيد شد در حالى كه در امنيّت هستيد، سرهاى خود را (طبق
مناسك عمره) تراشيده، و ناخنهاى خود را كوتاه كردهايد، و از هيچكس ترس و وحشتى
نداريد، خداوند چيزهايى را مىدانست كه شما نمىدانستيد (و در اين تأخير، حكمتى
است و قبل از آن فتح نزديكى قرار دارد (فتح دژهاى نيرومند خيبر يا صلح حديبيه كه
خود يكى از فتحهاى بزرگ بود). (فتح 27).
اين خواب با تمام خصوصياتش در ذى القعده سال هفتم هجرت تحقق يافت كه در تاريخ
اسلام به عنوان «عمرة القضاء» معروف شده است، زيرا مسلمانان