نام کتاب : پاسخ به پرسشهاى مذهبى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 74
نامتناهى»
خداوند بازگشت مىدهند و چنين مىگويند: نتيجهاى را كه يك انسان بينا و شنوا-/ پس
از فعّاليّتهاى زيادى كه اعضاى مخصوص بينايى و شنوايى انجام مىدهند-/ مىگيرد،
اين است كه از ديدنىها و شنيدنىها آگاه مىگردد، هرگاه وجودى مانند خداوند بدون
عضو و فعّاليّتهاى فيزيكى، از ديدنىها و شنيدنىها بطور كاملترى آگاه گرديد،
قطعاً صحيح خواهد بود كه بگوييم: بينا و شنواست.
حتّى حقيقت
بينايى و شنوايى در انسان، همان آگاهى از ديدنىها و شنيدنى هاست و تمام
فعّاليتّهاى عضوى، مقدّمه ديدن و شنيدن است. هرگاه فردى-/ بدون نياز به اين
مقدّمات-/ توانست از ديدنىها و شنيدنىها آگاه گردد، به طريق اولى مىتوان گفت
كه: او سميع و بصير است.
از آنجا كه
انسان يك پديده مادّى است و نمىتوان بدون ابزار مادّى كارى را انجام دهد، از اين
جهت ناچار است كه به وسيله اعضا و ابزار مادّى و فعّاليتّهاى ويژه آن، به نتيجه
مطلوب كه آگاهى از مبصرات و مسموعات است برسد، ولى خدا بالاتر از مادّه است و در
درك خود، نيازى به چيزى ندارد و جهان با تمام چهرههاى گوناگون خود پيش او حاضر
است، از اين جهت بدون هيچ مقدّمهاى مىتواند سميع و بصير باشد؛ زيرا تمام
ديدنىها و شنيدنىها پيش او حاضر است و او از همه آنها آگاهى دارد.
نام کتاب : پاسخ به پرسشهاى مذهبى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 74