نام کتاب : پاسخ به پرسشهاى مذهبى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 60
است، يعنى
چيزى كه پنهان بود، براى ما آشكار گشت؛ ولى درباره خدا «ابدا» يعنى اظهار است و
چيزى را كه مخفى كرده بود، آشكار مىسازد و اين كه درباره خدا گاهى به جاى «ابدا»
به كار مىرود، روى يك نوع مقايسه است كه گفته شد.
امّا در مورد
اسماعيل فرزند امام صادق عليه السلام جريان چنين بوده است كه حضرت مىفرمايد:
«چنين مقدّر بود كه فرزندم اسماعيل به قتل برسد، من دعا كردم و از خدا خواستم شرّ
دشمنان را از او برگرداند، خداوند دعاى مرا اجابت كرد و فرزندم به قتل نرسيد،
بداللَّه فى اسماعيل» اين مضمون حديثى است كه در بسيارى از كتب شيعه نقل شده و
معناى آن با در نظر گرفتن بيانات گذشته، بسيار روشن است كه نه مربوط به مسأله
امامت اسماعيل بوده و نه پشيمان شدن خداوند!
ولى همانطور
كه گفتيم افراد متعصّب و لجوجى كه سعى دارند از هر جريانى سوء استفاده و سمپاشى
كنند كلمه «بدا» را دستاويز كرده و گفتهاند: «شيعه عقيده دارد كه خداوند گاهى از
كار خود پشيمان مىشويد و تجديد نظر مىكند همانطور كه بنا بود اسماعيل فرزند
برومند امام صادق عليه السلام به امامت برسد و بعد پشيمان گرديد!»-/ در حالى كه از
نظر تمام دانشمندان شيعه هركس چنين عقيدهاى داشته باشد، كافر است.
اين نسبت
ناروا كجا و عقيده شيعه كجا! معلوم نيست چرا اين گونه افراد حتّى حاضر نيستند يكى
از كتابهاى بزرگان و محقّقان شيعه را مطالعه كنند و حقيقت را دريابند و بدانند
اوّلًا: «بدا» يعنى چه و ثانياً: داستان حضرت اسماعيل چه بوده است!
ما اميدواريم
ابرهاى تاريك بدبينى و تعصّب از افق آسمان اسلام كنار برود؛ سمپاشىهايى كه مايه
تفرقه و پراكندگى صفوف مسلمانان است و به وسيله افراد بىاطّلاع و معصّب مىشود،
خاتمه پيدا كند.
نام کتاب : پاسخ به پرسشهاى مذهبى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 60