نام کتاب : پاسخ به پرسشهاى مذهبى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 501
«شب قدر» با همه عظمت و اهمّيّتش وجود
دارد و اين مطلب جاى بحث و گفتگو ندارد.
ايراد مذكور از اين تصوّر پيش آمده كه منظور از يكى بودن شب قدر در تمام سال
اين است كه براى تمام نقاط مختلف روى زمين در هر سال، شب واحد و مشتركى، شب قدر
معيّن شده بطورى كه اين شب در ساعت معيّنى در سراسر كره زمين آغاز و در ساعت
معيّنى هم پايان مىپذيرد!
در حالى كه اين تصوّر اشتباه است، چون مىدانيم زمين كروى است و هميشه يك
نيمكره آن در تاريكى و نيمكره ديگر آن در روشنايى قرار دارد و به اين ترتيب اصلًا
امكان ندارد كه در ساعتهاى معيّن و مشتركى در سراسر زمين شب باشد. منظور از اين
«شب قدر» در سراسر سال يك شب است، اين است كه براى اهالى هر نقطهاى بر حسب سال
قمرى خودشان، تنها يك «شب قدر» وجود دارد.
توضيح اين كه: اهالى هر نقطه، سال قمرى خود را بر حسب افق
خاصّ آن نقطه از اوّل ماه محرّم آغاز مىكنند و پس از گذشتن چند ماه قمرى، ماه
رمضان همان نقطه هم برحسب افق خاصّ آنجا آغاز مىشود و در اين ماه، شب نوزدهم يا
بيست و يكم و يا بيست و سوّم براى اهالى آن نقطه «شب قدر» است.
اين مطلب كه اهالى هر نقطه، ايّام و اوقات مقدّس خود را بايد با افق خاصّ آن
نقطه تعيين كنند اختصاص به شب قدر نداشته، در ساير روزها و اوقات مقدّس اسلامى هم
همين حساب وجود دارد؛ مثلًا روز عيد فطر و قربان در اسلام روزهاى مقدّسى است و
براى آنها عبادتها و دستورهاى خاصّى وارد شده و هر كدام از اين اعياد هم در تمام
سال بيش از يك روز نيست؛ اين روز واحد را در كشورهاى مختلف اسلامى با تفاوت افقى كه
دارند با مراجعه به افق خاصّ هر كشور تعيين مىگردد و به اين جهت در بسيارى
اوقات-/ مثلًا عيد قربان در كشور سعودى-/ يك روز زودتر از ايران و بعضى از كشورهاى
ديگر آغاز مىشود.
نام کتاب : پاسخ به پرسشهاى مذهبى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 501