نام کتاب : پاسخ به پرسشهاى مذهبى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 46
حركت دهد؟ هر
دو صورت مانند قبلىها خالى از محذور و اشكال نيست، زيرا هرگاه بگوييم نمىتواند،
پس چگونه او را بر همه چيز قادر مىدانيم و هرگاه بگوييم مىتواند، باز عموم قدرت
او را انكار كردهايم؛ زيرا هرگاه خدا قادر بر آفريدن جسمى باشد كه نتواند آن را
نابود سازد و يا حركت دهد، چگونه او بر همه چيز قادر است در صورتى كه نمىتواند
جسمى را كه آفريده، حركت دهد و يا نابود سازد؟
پاسخ
اين پرسشها
تازگى ندارند و از دورانهاى پيشين ميان مردم مطرح بوده و از پيشوايان بزرگ دينى
ما در اين زمينه سؤالاتى شده و پاسخهايى فرمودهاند.
جواب اجمالى
همه اين پرسشها يك جمله است و آن اين كه: قدرت هرچه هم نامتناهى و نامحدود باشد،
به چيزى تعلّق مىگيرد كه عقل و خرد امكان آن را تصديق كند و باور نمايد كه يك
چنين چيزى «شدنى» است.
امّا چيزهايى
كه امكان ذاتى ندارد و در نزد خرد از امور ممتنع و محال شمرده مىشوند، هرگز قدرت
به آنها تعلّق نمىگيرد.
توضيح اين
كه: هنگامى كه ما افكار و انديشههاى خود را با خارج مىسنجيم، آنها را
دو نوع مىبابيم:
نوع اوّل:
انديشههايى كه عقل براى وجود و هستى آنها مانعى نمىبيند و در پوشيدن لباس هستى
جز به يك قدرت، به چيز ديگرى نياز ندارند مانند جهان آفرينش با آن وسعت و گنجايش،
با آن همه انواع زياد، با آن همه كهكشانها و سحابىها و كواكب و اقمارش و ... كه
همگى ذاتاً امر ممكن بوده و در پرتو قدرت نامتناهى خداوند لباس هستى پوشيدهاند.
نوع دوّم:
موضوعاتى كه در سنجش عقل و خرد ايجاد آنها محال و ممتنع
نام کتاب : پاسخ به پرسشهاى مذهبى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 46