نام کتاب : پاسخ به پرسشهاى مذهبى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 238
لغزشهايى شدهاند.
البتّه كمك به نجات افراد گنهكار دو صورت دارد: يك شكل آن به اصطلاح پارتى
بازى و ظلم و ستم و تبعيض نارواست و شكل ديگر آن يك نوع درس تربيت، روزنه اميد و
وسيله تكامل مىباشد.
اگر افرادى كه مورد شفاعت واقع مىشوند هيچگونه شايستگى نداشته باشند، و در
عين حال به آنها بدون جهت كمك شود و بر ديگران مقدّم گردند، اين كار يك نوع تبعيض
ناروا و تشويق مردم به گناه و تأمين دادن به آنها در برابر جنايات است.
اين همان شفاعت غلط و ناروايى است كه بايد گفت موجب جرأت جنايتكاران و
گناهكاران مىگردد و اميد به چنين شفاعتى سبب مىشود كه افراد مجرم از انجام هيچ
جنايتى كوتاهى نكنند، ولى مسلّماً هدف آيات، اين نوع شفاعت نيست كه عقل و خرد آن
را محكوم مىكند.
ولى اگر بعضى از گناهكاران به خاطر پيوندهاى معنوى كه با خدا داشتند و به خاطر
ارتباط ايمانى كه با اولياى پروردگار برقرار ساخته بودند مورد كمك شفيعان روز
رستاخيز قرار گيرند، در اين صورت نويد شفاعت نه تنها موجب تشويق و مستلزم تبعيض
ناروا نيست، بلكه عين عدالت و وسيله تربيت و بازگشت افراد گنهكار از نيمه راه است.
توضيح اين كه: همانطور كه قرآن مجيد بيان مىكند، شفاعت
اولياى خدا منوط به اذن پروردگار جهان است و تا اجازه خدا نباشد هيچكس نمىتواند
شفاعت نمايد، ناگفته پيداست كه اذن خدا بىجهت و بدون حكمت نخواهد بود؛ در اين
صورت بايد گفت اذن خدا شامل حال كسانى مىشود كه براى عفو و اغماض شايستگى دارند و
اگر در طول زندگى لغزش و گناهى داشتند به مرحله پرده درى و طغيان نرسيده و اگر
رابطه خود را در بعضى از جهات ضعيف كردهاند، ولى بكلّى آن را از بين نبردهاند،
چنين افرادى كه پيوندهاى گوناگون
نام کتاب : پاسخ به پرسشهاى مذهبى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 238