نام کتاب : پاسخ به پرسشهاى مذهبى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 210
غير اين صورت با دست خود نهضت اين دادگر غيبى را به تأخير انداختهايم؟
پاسخ
اوّلًا: بايد توجّه نمود كه شرط ظهور امام عليه
السلام، هرگز منحصر به گسترش فساد در اجتماع انسانى نيست؛ بلكه هرگاه مردم جهان از
نظر رشد فكرى و كمالات روحى به حدى برسند كه بتوانند ارزش وجود امام عليه السلام
را درك نمايند و شايسته رهبرى او گردند، در اين صورت امام (عج) بدون هيچ قيد و
شرطى ظهور نموده و از پس پرده غيبت بيرون مىآيد.
در كتابهاى عقايد و مذاهب بطور مبسوط و گسترده بحث و بررسى شده است كه مانع
اساسى براى غيبت امام، اخلاق و روحيّات و عدم آمادگى جامعه انسانى براى ظهور و
حكومت آن حضرت است و اگر اين مانع برطرف گردد، دوران غيبت او سپرى خواهد شد.
دانشمند بزرگ و فيلسوف عالىقدر اسلام مرحوم خواجه نصير الدّين طوسى در كتاب
«تجريد العقائد» در اين باره سه جمله كوتاه و پر مغز دارد كه با توضيح مختصرى در
اينجا نقل مىكنيم:
1-/ وُجُودُهُ لُطْفٌ: وجود امام
معصوم-/ خواه آشكار و خواه پنهان-/ براى جامعه انسانى نعمت معنوى و وسيله نزديكى
به اطاعت فرمان پروردگار است؛ زيرا رابطه هدايت الهى ميان خدا و مردم، به وسيله
امام عليه السلام برقرار مىگردد و بسيارى از نعمتهاى معنوى و مادّى به خاطر امام
به مردم مىرسد، حتّى هدايت معنوى امام نسبت به افراد شايسته هميشگى است-/ اگر چه
او را نبينند و نشناسند.
2-/ وَ تَصَرُّفِه لُطْفٌ آخَر: هرگاه امام از
پس پرده غيبت بيرون آيد و به راهنمايى ظاهرى بپردازد و زمام امور را به دست بگيرد
خود نعمت ديگرى است؛ در اين موقع نه تنها يك گروه از وجود او بهرهمند مىگردند؛
بلكه همه جامعه
نام کتاب : پاسخ به پرسشهاى مذهبى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 210