نام کتاب : پاسخ به پرسشهاى مذهبى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 119
مورد انكار احدى از مسلمانان نيست، بلكه خودى و بيگانه در برابر آثار و سخنان
و قرآن عظيم او سر تعظيم فرود مىآورند.
3-/ ما معتقديم كه: آن پيشواى بزرگ، همه اين
كمالات را از طريق وحى گرفته و در مكتب نبوّت تمام اين دروس و معارف را آموخته
است، هرگز پيش معلّمى درس نخوانده و كسب دانش نكرده است؛ زيرا نبوّت يك نبوغ فردى
و اجتماعى نيست كه دارنده آن بسان ساير نوابغ از طريق تعليم و تعلّم اين برترى را
به دست آورد، بلكه يك موهبت الهى است كه به افراد لايق و شايسته عطا مىشود.
4-/ مسلمانان با اعتراف به مراتب ياد شده مىگويند كه: آن حضرت يك فرد امّى بوده و مقصود از امّى اين است كه درس نخوانده بود، نه
اين كه فاقد سواد و دانش بوده است و تمام اشتباه در اين نقطه است، زيرا «درس
نخوانده» به معناى بى علم و دانش بودن نيست همچنان كه پيامبران بزرگ درس
نخواندهاند ولى بزرگترين معلّمان در عالم بشريّت بودهاند. حضرت آدم يك فرد درس
نخوانده بود، ولى به تصريح قرآن مجيد معلّم فرشتگان بود، چنان كه در سوره بقره
بطور تفصيل اين مطلب در طىّ آيههاى 28 تا 32 بيان شده است.
هرگاه مقصود از باسواد بودن پيامبر اطّلاع وسيع و علوم سرشار او حتى از طريق
وحى باشد، اين مطلب مورد تصديق تمام مسلمانان است و اگر مقصود از باسواد بودن اين
است كه بسان ديگران در مكتبهاى معمولى درس خوانده و استاد ديده، صفحات پرافتخار
زندگى آن حضرت و صريح آيات قرآن شديداً آن را تكذيب مىكند.
5-/ مسلمانان معتقدند كه: آن حضرت پيش از
بعثت نه كتابى را مىخواند و نه صفحهاى مىنوشت و اين مطلب را خود قرآن با كمال
صراحت در سوره عنكبوت، آيه 48 بيان نموده، چنان كه مىفرمايد: «پيش از نزول قرآن
كتابى را نمىخواندى و با دست خود چيزى نمىنوشتى، براى اين كه كافران پس از بعثت
نام کتاب : پاسخ به پرسشهاى مذهبى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 119