جواب:
استفاده از طبل و سنج كه از آلات لهو نيست و براى نظم بخشيدن به حركت سينهزنان و
زنجيرزنان است، مانعى ندارد؛ ولى از نى زدن اجتناب شود و هنگامى كه به مساجد
مىرسند همه را خاموش كنند.
سؤال 32.
آيا طبل زدن كه از كارهاى لشكر يزيد بوده، و مسلّماً موجبات مزاحمت و تضييع حقوق
همسايهها مىشود مجاز است؟
جواب: طبل
زدن اختصاصى به لشكر كفّار نداشته است و استفاده از آن براى تنظيم حركت دستهجات
در شارع عام مانعى ندارد.
سؤال 33.
وظيفه خطيرى بر عهده شيعيان ابا عبداللَّه عليه السلام و عزادارى براى آن حضرت
مىباشد. از قديم هيئتهاى حسينى با زدن طبل در خيابان، در گروههاى مردمى به
عزادارى مىپرداختند. اخيراً سخنهايى رايج شده كه براى افرادى كه در حال استراحت
هستند، سر و صدا ايجاد مىشود. آيا بايد حضور مردم را مخفى كرد؟ چنانچه وقت و زمان
اين عزادارىها مناسب باشد زدن طبل چه حكمى دارد؟
جواب: هر
گاه در زمانهاى مناسبى طبل بزنند كه مردم معمولًا در خواب نيستند و رعايت اعتدال
را نيز بنمايند مانعى ندارد.