نام کتاب : احكام خانواده نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 228
شرعاً چه حكمى دارد؟
جواب: اينگونه مهريهها با چنان قرائنى كه ذكر شد،
جدّى نيست. و جمله عندالمطالبه را بايد حمل بر عندالقدره و الاستطاعه كرد.
بنابراين، به اجرا گذاشتن اينگونه مهريهها در صورت عدم قدرت جايز نمىباشد.
سؤال 550. برادر اين جانب ده سال پيش (سال 64) ازدواج
نمود و بابت مهريه در عقدنامه چنين نوشته شده است: يك جلد كلام اللّه مجيد به هديه
پنج هزار ريال به انضمام يكصد و ده كيلوگرم نمك طعام به ارزش چهار هزار ريال و يك
صد گرم ابريشم خالص سبز به ارزش يك هزار ريال و دويست و بيست و پنج گرم طلاى خوب و
معمول بازار به ارزش فعلى نهصد هزار ريال و تعداد هفتصد (700) سكه طلاى بهار آزادى
به ارزش فعلى بيست و چهار ميليون و پانصد هزار ريال كه جمعاً بيست و پنج ميليون و
چهارصد و ده هزار ريال مىشود. به طورى كه ملاحظه مىفرماييد مهريه فوق تماماً به
پول تبديل گرديده است و قصد و نيت زوج در زمان عقد همان مبلغ ذكر شده بوده است كه
توسط عاقد قرائت گرديده و مورد توافق و امضا قرار گرفته است اكنون زن مهريه خود را
بر اساس قيمت روز طلب مىنمايد آيا حقّ با زن است يا شوهر؟
جواب: اگر موقع اجراى صيغه عبارت به همين صورت
خوانده شده و قيمت هر يك از اينامور بيان شده است مهريه واقعى همان مبلغ ذكر شده
مىباشد ولى اگر به طور يقين ثابت شود كه شوهر قصد قيمت داشته و زن قصد سكه
نهقيمت، مهريه مذكور باطل مىشود و بايد مهرالمثل داده شود.
5. تنصيف مهريّه
سؤال 551. مردى زنى را به عقد خود درآورده، ولى هنوز
عروسى نكردهاند، امّا زن از طريق انزال در محل باردار شده است، اگر قبل از عروسى
از هم جدا
نام کتاب : احكام خانواده نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 228