نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 1 صفحه : 69
و احتمال ديگر اينست كه بسبب كفرشان خدا
دلهاى آنان را مهر كرد.
2- شهادت خدا
مقصود از ختم بر قلب آنان حكم و شهادت خداست به اينكه اينان ديگر حق
را نميپذيرند و كلمه «ختم» بمعناى شهادت و حكم زياد آمده است مثلًا ميگويند:
«أراك تختم على كلّ ما يقول فلان» يعنى مى بينم هر آنچه فلانى ميگويد
تو صحّه ميگذارى و تصديق ميكنى و معمولًا مهر و امضاء همان تصديق و گواهى است.
3- گويى قلبشان مهر شده
خداوند اين دسته را مذمت و سر زنش ميكند كه اينان گويى قلبشان مهر
شده و ايمان داخل آن نميگردد مانند آيه كريمه:(صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ)[1]، اينان گويى كر و كور و گنگاند يعنى كفر چنان در دل آنان جا گرفته
است كه ديگر نمىبينند مانند كسانى كه قلبشان مهر شده است.
4- كم عمقى و كوتاهى نظر
ابو على فارسى ميگويد: ختم قلب كنايه از كم عمقى و كوتاه بينى در نظر
و استدلال است و منظور آنست كه دلهاى اينان وسعت فكر و منطق و نظر را ندارد در
برابر مؤمنين كه سعه نظر و وسعت فكر دارند همانطور كه در آيه كريمه:(أَ فَمَنْ شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ فَهُوَ عَلى
نُورٍ مِنْ رَبِّهِ)»[2]
مگر آنكه سينهاش بر اسلام گشوده شده و قرين نورى از پروردگار خويش است (چون غير
اوست) مقصود همين وسعت نظر است، و در باره كفار ميفرمايد:(أَمْ عَلى قُلُوبٍ أَقْفالُها)[3] (... يا بر دلهايى قفلها است).
و نيز:(قالُوا قُلُوبُنا غُلْفٌ) (دلهاى ما فهم نتوان كرد) و(قُلُوبُنا فِي
أَكِنَّةٍ) دلهاى ما در پردهها است.
و در برخى آيات مهر زدن بر دلها را در رديف گرفتن قوه شنوايى و
بينايى