از آن دو «گرگ و كلاغ» نفى علم نمود پس از اثبات آن و منظور اين است
كه چون بر طبق عملشان عمل نكردند مثل اينكه از اول عالم نبودند.
آنچه از آيه شريفه استفاده ميشود
اين است كه افعال بسبب اختلاف هدف و اغراض اختلاف پيدا ميكند و از
اينرو ياد گرفتن سحر اگر بمنظور دورى كردن و بر طرف نمودن شبهات باشد ايمان است و
اگر بمنظور تصديق و بكار بردن باشد كفر است.
حقيقت سحر چيست؟
در ماهيت و حقيقت سحر چند قول است:
1- شيخ مفيد فرموده: سحر نوعى از تخيل و صنعتى است از نوع صنايع لطيف
و خداوند مردم را فرمان داده كه از آن پناه برند و كتاب خويش را موجب تحفّظ از آن
قرار داده و سوره فلق را در مورد آن نازل كرده است.
2- خدعه و نيرنگ و صورت سازى است و حقيقتى براى آن نيست ليكن كسى كه
سحر شده مىپندارد كه آن واقعيت دارد.
3- ممكن است براى ساحر كه انسانى را بصورت حمار بيرون آورده و آن را
از صورتى بصورت ديگر در آورد و بطور اختراع و خلقت حيوانى را ايجاد كند.
و اين معنى «سوم» امكان ندارد و كسى كه چنين پندارد آشنايى با حقيقت
پيامبرى ندارد و ايمن نيست از اينكه معجزات پيامبران همه از اين نوع باشد.
و چنانچه ساحر و افسونگر قدرت داشته باشند كه نفعى را بخود جلب و يا
ضررى را از خود دفع نمايند و غيب عالم را بدانند پس در اين صورت توانايى دارند
[1] هنگامى كه نزد من حاضر ميشوند آن دو ميگويم: اگر بدانند آن
دو چرا نميدانند كه من از لحاظ زاد فقير و خاك نشينم.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 1 صفحه : 294