(وَ ما يَكْفُرُ بِها إِلَّا الْفاسِقُونَ ...)- و
انكار نميكند آن آيات را مگر فاسقين.
و منظور از «فاسقين» كافرين است و انگيزه اينكه «كفر» «فسق» ناميده
شد اين است كه «فسق» بيرون آمدنى از چيزى بچيز ديگر است، و يهود در اثر انكار
پيامبر اسلام از دين خودشان كه دين موسى است- بيرون رفتند.
و علت اينكه خداوند تعبير به «كافرين» نفرمود با اينكه كفر از فسق
بالاتر است يكى از دو امر است:
1- منظور اين است كه يهود از امر خدا بيرون رفتند و نافرمانيهاى بزرگ
را اختيار نمودند.
2- مراد اين است كه آنان در كفر نيز متمرد و فاسقند زيرا كه فسق
بزرگترين گناهان است اگر در مورد كفر باشد بزرگترين كفر و اگر در مورد گناه باشد
بزرگترين گناه و نافرمانى است
آيا هر هنگام پيمانى بستند گروهى از آنان پيمان شكنى نمودند بلكه
بيشتر آنان ايمان نميآورند
شرح لغات
نبذه ...- پرتاب كردند آن را.
تفسير
(أَ وَ كُلَّما عاهَدُوا عَهْداً ...)-
آيا هر هنگام پيمانى بستند- يهود.
ابن عباس ميگويد: منظور پيمانى است كه از ايشان گرفتند كه به پيامبر
درس نخوانده- آخر زمان- ايمان بياورند و كلمه «كلّما» لفظى است كه اقتضاى تكرار
ميكند يعنى مكرر در مكرر پيمان شكنى كردند.
[1] سوره 5 آيه 18 روشن ميساخت براى شما بسيارى از آنچه را كه از
كتاب پنهان ميكرديد.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 1 صفحه : 278