نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 1 صفحه : 257
تفسير:
(وَ لَمَّا جاءَهُمْ كِتابٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ ...)- و هنگامى كه آمد ايشان را كتابى از نزد خدا موقعى كه قرآن كتاب
آسمانى و معجزه پيامبر اسلام بر يهود بنى اسرائيل آمد.
(مُصَدِّقٌ لِما مَعَهُمْ ...)-
تأييد ميكرد آنچه را با ايشان بود.
تأييد مينمود كتابهاى آسمانى را كه خداوند قبل از قرآن نازل كرده بود
مانند توراة و انجيل.
در تأييد نمودن قرآن آن كتابها را دو احتمال است.
1- تأييد مينمود خبرهايى را كه در تورات و انجيل ذكر شده.
2- تصديق مينمود كه آنها از نزد خدا آمده و باطل نيستند.
(وَ كانُوا مِنْ قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ ...)- و
از پيش- از نزول قرآن و بعثت پيامبر- يهود طلب فتح و پيروزى مينمودند.
در معناى «استفتاح» چند وجه است.
1- منظور از آن استنصار و طلب يارى و پيروزى از خداوند است بطورى كه
در جنگها عرضه ميداشتند: خداوندا ما را فاتح و پيروز گردان بحقّ پيامبر درس
نخوانده، خدايا تو را بحقّ پيامبرى كه برانگيخته خواهد شد قسم ميدهيم كه ما را
نصرت عنايت فرما، پس در حقيقت طلب يارى ميكردند.
2- منظور از آن اين است كه بدشمنان خود ميگفتند: اين پيامبرى است كه
زمان او بطول ميأنجامد و ما را نصرت و مدد خواهد داد در برابر شما.
3- منظور از آن استعلام است بنحوى كه از دانشمندان خود اوصاف پيامبرى
كه از عرب برگزيده خواهد شد پرسش مينمودند و آنان اوصاف آن وجود مقدس را بيان
ميكردند پس هنگامى كه مبعوث شد راه انكار را پيمودند.
4- معناى استفتاح اين است كه از خداوند ميخواستند كه آنان را با
كفّار عرب محاكمه كند همانطورى كه شاعر گفته.