الهى اقتضاء نمىكرد كه قدرت بر ارائه معجزه را به او بدهد تا موجبات گمراهى بندگان را فراهم آورد.1
حاصل آنكه: عقل به روشنى درمى يابد كه كسى شايستگىِ ارتباط خاص با خداى متعال و اعطاء قدرت بر انجام معجزات را دارد كه به مولاى خودش خيانت نكند و موجبات گمراهى و بدبختى ابدىِ او را فراهم نياورد.
بنابراين، آوردن معجزه، دليل عقلىِ قاطعى بر صحّت ادعاى نبوّت خواهد بود.
پرسش
1- مفاد اصل عليّت چيست؟ و لازمه آن كدام است؟
2- چرا پذيرفتن اصل عليّت، منافاتى با پذيرفتن اعجاز ندارد؟
3- چرا تفسير اعجاز، به آگاهى از علل ناشناخته، صحيح نيست؟