responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح برهان شفا نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی    جلد : 1  صفحه : 22

   الف ـ انقسام علم به تصوّر و تصديق و روش اكتساب اين دو; تصديق يقيني و غير يقيني و انواع قياس. نظير اين مطالب در فصل اوّل از مقاله اول كتاب جدل ارسطو آمده است.

   ب ـ انواع تصور: تصور به وسيله ذاتيات و تصوّر به وسيله عرضيات; حدّ و رسم. نظير اين مطلب در باب ايساغوجي (مدخل) از منطق شيخ‌الرئيس، فصل هفتم آمده است.

   ج ـ بيان اينكه، اين كتاب فقط كتاب برهان نيست، بلكه هم كتاب برهان است و هم كتاب حدّ.

   د ـ مبدأيت تصوّر براي تصديق و تماميّت تصديق نسبت به تصوّر.

 

فصل دوّم

اين فصل درباره جايگاه و مرتبت فن برهان است و همانند فصل اوّل، نظيري در برهان ارسطو ندارد. موضوعات جزئي اين فصل عبارتند از:

   الف ـ غرض از منطق به طور كلّي، اين است كه انسان با تحصيل آن به حقّ و يقين برسد و چون برهان مفيدْ حق و يقين است، پس بر ديگر فنون، مقدّم است.

   ب ـ نظر كساني كه جدل را مقدّم بر برهان مي‌دانند و نظر ابن سينا(رحمه الله) در اين مسئله.

   ج ـ نسبت قياس مطلق با برهان.

   د ـ تقدّم زماني جدل و مغالطه و خطابه بر برهان.

 

فصل سوم

اين فصل درباره اين مطلب است كه هر تعليم و تعلّم ذهني، مسبوق به علمي پيشين است. تقريباً تمام مطالبي كه ابن سينا در اين فصل آورده پيرامون نخستين جمله فصل اول از مقاله اول برهان ارسطو است. و مطلب ديگري كه ارسطو در فصل مذكور آورده، كيفيت رسيدن به مجهول از معلوم است كه شيخ‌الرئيس(رحمه الله) در فصل ششم از مقاله حاضر بدان پرداخته است.

   علاوه بر مطلب اصلي فوق، مطالب ديگري نيز در فصل سوّم آمده كه عبارتند از:

   الف ـ انواع تعليم و تعلّم: تعلّم صناعي، تلقيني، تأديبي، تقليدي و تنبيهي. معناي تعليم و تعلّم ذهني و فكري و فرق اين دو. طرح نظر كساني كه كسب حسّي را فكري نمي‌دانند.

   ب ـ مقدّمات تصوّر و تصديق.

   ج ـ نقد و بررسي اين قول كه بين ذهني و حسّي فرق است.

نام کتاب : شرح برهان شفا نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی    جلد : 1  صفحه : 22
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست