responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح برهان شفا نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی    جلد : 1  صفحه : 19

 

اَلحَمدُ لِمَن علَّم الانسانَ البَيانَ وَ هداهُ اِلي سَبيلِ اليَقينِ و البُرهانِ ـ والصَّلوةُ و السَّلامُ علي الائمّةِ الهُداةِ اِلي نَهجِ النَّجاةِ، سيّما عَلي سَيِّدِهِم الخاتَمِ الهادي اِلي الطّريقِ الأقومِ صَلّي اللهُ عليهِ وَ آلِه و سلّمَ.

   حمد و سپاس خداوندي را سزاست كه عالم ممكنات را به وجود عقلِ كل و افضل رُسُل حضرت محمد(صلي الله عليه وآله) بياراست و قرآن مجيد را كه ميزان مبين و برهان متين است معرِّف طريق هدايت و حجّت سبيل سعادت قرار داد. و سلام و صلوات حي قيوم بر امامان معصوم(عليهم السلام) كه معلّم منطق انسانيت و هاديان منهج عبوديت‌اند. درود و تحيّت بر روان پاك و با فضيلت عالمان ربّاني و حكيمان صمداني كه به سرپنجه عزمي استوار و همّتي پايدار معارف عميق و حقايق دقيق را به خامه شريف خود تحرير و در مكتوبات خويش، مطلوب اهل معرفت و مقصود ارباب بصيرت را تقرير نمودند. از محضر عالِم غيب و شهود و از پيشگاه ربّ ودود طلب مي‌كنيم كه ما را بر صراط مستقيمِ برهاني، استوار و بر منهج قويمِ قرآني، پايدار بدارد ـ ان شاء الله.

 

كتاب برهان شفا

كتاب «برهان» بخش پنجم از منطق شيخ‌الرئيس(رحمه الله) و جزء چهارم از منطق ارسطو و مهمترين جزء علم منطق به شمار مي‌رود، چه اينكه اگر عقل بشر بر پلّه‌هاي برهان صعود نمايد و در مناهج برهاني سير كند، رفيعترين درجات معرفت و بالاترين نوع دانش يعني علم يقيني و دائمي را احراز خواهد كرد و جنبه ديگر اهميت برهان، ربط وثيق آن با مباحث انتولوژيك (هستي‌شناسانه) و اپيستمولوژيك (معرفت شناسانه) است كه هم ارسطو و هم ابن سينا به آن توجه اكيد داشته‌اند.

   كتاب برهان از پيچيده‌ترين كتب منطق است و فهم مباحث آن چه در منطق ارسطو و چه در منطق شفاي ابن سينا نسبت به فهم مباحث ديگر، از صعوبت و دشواري بيشتري برخوردار است.

   برهان ابن سينا مشتمل بر چهار مقاله است كه مي‌توان مقاله سوم و چهارم را به ترتيب

نام کتاب : شرح برهان شفا نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی    جلد : 1  صفحه : 19
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست