در نزد خودش، بدان معناست که انسان مستقيماً و بدون وسيله و شفيعي جز خدا به درگاه وي رو ميآورد و ديگر نيازي به شفيع و وسيله ندارد.
فضيلت همنشيني با پيامبران و صالحان
اِلهى اِجْعَلْنى مِنَ الْمُصْطَفَيْنَ الْأَخْيارِ وَاَلْحِقْنى بِالصَّالِحينَ الْأَبْرارِ، السَّابِقينَ اِلىَ الْمَکرُماتِ، الْمُسارِعينَ اِلىَ الْخَيْراتِ، الْعامِلينَ لِلْباقِياتِ الصَّالِحاتِ، السَّاعينَ اِلى رَفيعِ الدَّرَجاتِ، اِنَّک عَلى کلِّشَىْءٍ قَديرٌ؛ «خدايا، مرا در زمره برگزيدگان و خوبان قرار ده و به نيکان و صالحان ملحق ساز. همانان که به مقامات متعالي سبقت جستهاند و به سوي اعمال خير ميشتابند و به کارهاي شايسته و ماندگار ميپردازند و در رسيدن به درجات رفيع (بهشت رضوان) ميکوشند. (اي خداي بندهنواز، دعايم را اجابت کن) که البته تو بر هرچيز قادري و شايسته اجابت دعاي بندگان خود هستي، به حق رحمتت اي ارحم الراحمين».
حضرت با درخواست قرار گرفتن در زمره «المصطفين الاخيار= برگزيدگان و خوبان» که در قرآن معرفي شدهاند،[1] به ما يادآور ميشوند که همت بلند داشته باشيم و چشم به افقهاي بلند و تعالي داشته باشيم و عاليترين مقامات را که همان همنشيني با پيامبران الاهي است از خداوند مسئلت کنيم.
همچنين حضرت از خداوند درخواست ميکنند که ايشان را در زمره صالحان و نيکاني قرار دهد که در اتصاف به فضايل و مکارم اخلاقي از ديگران پيشي گرفتهاند و
[1] وانّهم عندنا لمن المصطفين الاخيار؛ «و آنان [ابراهيم و اسحاق و يعقوب و...] در پيشگاه ما همانا از برگزيدگان و خوباناند» (ص، 47).