responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : زينهار از تکبر نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی    جلد : 1  صفحه : 201

زير پا نهادن موازين اخلاقى و بى‌توجهى به نداى فطرت خدادادى، ريشه در خودپسندى دارد‌؛. يعنى انسان حاضر است در اين جهت، پدر و مادر و فرزندان و بستگان خود را بيازارد!

الفت اجتماعى

فَانْظُرُوا إِلَى مَوَاقِعِ نِعَمِ اللهِ عَلَيْهِمْ حِينَ بَعَثَ إِلَيْهِمْ رَسُولا فَعَقَدَ بِمِلَّتِهِ طَاعَتَهُمْ، وَجَمَعَ عَلَى دَعْوَتِهِ أُلْفَتَهُمْ، كَيْفَ نَشَرَتِ النِّعْمَةُ عَلَيْهِمْ جَنَاحَ كَرَامَتِهَا، وَأَسَالَتْ[1] لَهُمْ جَدَاوِلَ[2] نَعِيمِهَا، وَالْتَفَّتِ[3] الْمِلَّةُ بِهِمْ فِي


[1] اَسالت از إسالة، به معناى جارى ساختن است. مرحوم طبرسى «أَسَلْنا لَهُ عَيْنَ الْقِطْرِ» (34: 12) را «أذَبْنا لَهُ عَينَ النحاس‌؛ چشمه مِس را براى او جارى و روان ساختيم» تفسير كرده‌اند.

[2] مجراى كوچكى را كه براى آبيارى در زمين شكافته مى‌شود، جدول مى‌گويند. (المعجم الوسيط، ص 111). بنابراين منظور از تشبيه زيباى نعمت‌ها به جارى شدن نهر آب، وفور و فراوانى و همچنين گوارايى آن است.

[3] هنگامى كه دسته هيزم با ريسمانى گردآورى مى‌شود، از اين فعل استفاده مى‌گردد.  در اينجا مقصود اين است كه آيين پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) تشتّت آنها را به اجتماع تبديل كرد. منهاج البراعه، ج 11، ص 401.

نام کتاب : زينهار از تکبر نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی    جلد : 1  صفحه : 201
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست