اختيار انسان مربوط مىشود) به خدا پناه ببرد. خداى تعالى مىفرمايد: و بدانيد كه دارايى و فرزندانتان وسيله آزمايش هستند».[1]
حال اگر نيك بنگريم، خواهيم فهميد خداى تعالى كسب درجات بالاتر را گذراندن آزمونهاى متناسب با آن قرار داده است كه در اين صورت زبان به اعتراض نخواهيم گشود و خداوند حكيم را كردگارى مهربان خواهيم شناخت كه با پاداش بيشتر، بنده رنجديده و بردبار خود را دلجويى كريمانه خواهد فرمود. در حديث وارد شده است:
حال كه سخن به اينجا رسيد، مناسب است ـ هرچند به طور فشرده ـ به نمونهاى از پرسشهاى زيادى كه ريشه مشترك آنها در همين بحث است، و احياناً ذهن برخى از مؤمنان را رنج مىدهد، اشاره كنيم، و بيش از حوصله بحث، به شرح و بسط آن نپردازيم. براى مثال:
الف. پرپر شدنِ گلهاى باغ عترت به دست جفاپيشگان خفّاشصفت، با توجه به قرائن غير قابل انكار بر علم آنان به اتخاذ چنين تصميمهاى شيطانى ابليسباوران، و مبادرت نكردن به بر هم زدن آن شرايط؛ چنانكه در محراب خونين كوفه و صحراى تفتيده كربلا اتفاق افتاد؛
[1] مرحوم سيد رضى پس از نقل كلام حضرت در تفسير آيه مذكور (انفال، 28)، از عمق بيان تفسيرى امام(عليه السلام) اظهار شگفتى مىكند. [2] بحارالانوار، ج 70، ص 191 و 237؛ ج 82، ص 229 و 279 و ج 85، ص 332.
البته توجه به «بيان»هاى مرحوم علامه مجلسى ذيل موارد فوق، براى آشنايى بيشتر با جوانب مختلف بحث، مناسب است.