responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : پند جاويد نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی    جلد : 1  صفحه : 250

مى‌گويد در اين قرض‌الحسنه، هفتصد درصد به شما سود مى‌دهم حرفش را قبول نمى‌كنيد ولى سخن افراد ديگرى را كه بيست درصد سود مى‌دهند، مى‌پذيريد!! چرا اين را انتخاب مى‌كنيد ولى آن را نه؟! آيا اين عمل جز اين است كه اعتماد به خدا و ايمان به آخرت در وجود شما ضعيف است؟ اگر به خداوند منان ايمان داريد، حالا كه در سفر هستيد و زاد و توشه به همراه خود مى‌بريد كسى را پيدا كنيد كه اين زاد را براى شما برداشته و به پشت گيرد و در مقصد و روز قيامت كه به آن احتياج داريد به شما باز گرداند.

پس اين فرصت طلايى را غنيمت بشماريد و كوله‌بار سفر آخرت خود را سبك ساز. چه از اين بهتر كه در تنگناى زندگى، بار شانه شما سبك شود و به وقت ضرورت و نياز، چندين برابر پس بگيريد؟ گمان نكنيد كه اين عمل، باج دادن و كارى غلط و زيان‌بار است، بلكه فرصت بسيار مغتنمى است كه بايد از آن استفاده نماييد و اين بار را روى دوش او بگذاريد و نه تنها همان مقدار كه قرض مى‌خواهد، بلكه آن مقدارى كه شما بر دوش داريد و بلكه اگر بيشتر هم مى‌توانيد بدهيد، و روى دوش او بنهيد. چون هدر نمى‌رود و محفوظ مى‌ماند. پس هر چه بيشتر بار خود را سبك سازيد! از جانب ديگر اكنون كه مى‌توانيد اين كار را انجام بدهيد كوتاهى نكنيد كه چه بسا روزهاى ديگر قادر به انجام اين كار نباشيد. همين امروز كه توانايى داريد و دست شما باز است و از شما خواسته‌اند، فرصت را غنيمت شماريد.

 

انتخاب مسير زندگى

فراز ديگر سخن حضرت(عليه السلام) به اين نكته اشاره دارد كه اين راه طولانى و پرپيچ و خم و پرفراز و نشيب و سراسر تب و تاب، بالأخره به يك گردنه هولناك منتهى خواهد شد. گردنه‌اى كه بايد با همه پيچ و خم‌ها و سختى‌ها پشت سر گذارده شود. آن طرف گردنه يك دوراهى پيش روى شماست كه بر سر آن، اختيار انتخاب نداريد. يكى از اين راه‌ها به بهشت و راه ديگر به جهنم ختم مى‌شود. از همين رو بايد قبل از رسيدن به گردنه تمام توان خود را به كار بگيريد؛ يعنى تا نفس باقى است و در اين دنيا هستيد براى خود فكرى نموده و چاره‌اى بينديشيد و از اين‌جا مسير خود را انتخاب كنيد وگرنه وقتى بالاى گردنه رسيديد و سرازير شديد، ديگر عنان

نام کتاب : پند جاويد نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی    جلد : 1  صفحه : 250
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست