3. همچنين رابطه فلسفه با ديگر علوم و معارف، مورد بررسي واقع شده و نياز آنها به فلسفه، اثبات شده است.
4. ضرورت آموختن فلسفه تبيين، و شبهاتي که پيرامون آنها مطرح ميشود رفع شده است.
5. قبل از ذکر مسائل هستيشناسي، مبحث شناختشناسي آورده شده که منطقاً مقدم است و امروزه هم در جهان، مورد گفتوگوهاي فراواني قرار دارد.
6. سعي شده که مسائل به گونهاي بيان شود که انگيزهٔ طرح آنها و نيز موارد کاربرد آنها براي دانشجو روشن گردد و نيز بهصورتي تنظيم شود که علاوه بر رعايت رابطه منطقي بين آنها، شوق دانشجو را در آموختن مباحث بعدي برانگيزاند.
7. همچنين کوشيدهايم مطالب طوري بيان شود که دانشجو را بهسوي تحجر فکري سوق ندهد، بلکه روح نقادي را در وي زنده بسازد.
8. مطالب بهصورت درسهاي جداگانه بيان شده، و بهطور متوسط خوراک يک جلسه، در يک درس گنجانيده شده است.
9. سعي شده نکته مهم هر درسي، در درسهاي بعدي مورد تأکيد و احياناً مورد تکرار قرار گيرد تا بهتر در ذهن دانشجو جايگزين شود.
10. در پايان هر درسي خلاصهٔ مطالب و نيز پرسشهايي دربارهٔ آنها ذکر شده که نقش مهمي را در بهتر آموختن، بازي ميکند.
با اين همه ما ادعا نميکنيم که اين کتاب، واجد همه شرايط لازم و نکات مفيد ميباشد و هيچ عيب و نقصي ندارد، بلکه برعکس، به کمبودهاي آن، هم از نظر محتوا و هم از نظر شکل و قالب، اعتراف داريم و آن را تنها بهعنوان گامي نخستين در راه رفع کمبودهاي موجود و در جهت يک تحول بنيادي در آموزش علوم اسلامي و بهويژه فلسفه، عرضه ميداريم و اميدواريم گامهاي بعدي بهوسيله دانشمندان بزرگ و شايسته بهصورت استوارتر و کاملتري برداشته شود.
در پايان، وظيفهٔ خود ميدانم از دوستان دانشجويي که در راه تهيه و نگارش اين کتاب