responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 1  صفحه : 44

يك پيشنهاد ديگر هم وجود دارد كه علاقمندم عملى شود گرچه هنوز به تصويب مركز نرسيده است. و آن انتشار متن يادداشت‌هاى من است كه بصورت دو مجلد بزرگ تهيه شده و آماده چاپ است. هم مطالب اضافى دارد و هم سير تاريخى كار را مشخص مى‌كند.

آغازى فرخنده‌

مهمترين هدف و مقصد من تهيه فرهنگ موضوعى قرآن بود كه پس از انتشار چند مجلد از تفسير راهنما و دريافت نظرات محققان و مفسران و علاقه‌مندان به معارف قرآن و غنى‌تر شدن تجربه و منابع و ذخاير كار، بايد جامه عمل مى‌پوشيد و اينك با دلى آكنده از سرور، نظاره‌گر تولد و انتشار آن هستم.

در اين مرحله جلسه‌هاى مشاوره در تهران و قم ادامه پيدا كرد. چند موضوع از قبيل آب، آدم، آبرو و آزادى را خودم به عنوان نمونه كار كردم كه در سطح كار تأثير داشت.

در اين رابطه هم اينجانب با توجه به آثار كار جمعى و احترام به كسانى كه وقت زيادى صرف اين برنامه مقدس مى‌كنند، از برخى نظرات خود صرف نظر كردم. مطمئنم كه آثار كار شورايى و جمعى، از كار فردى محكم‌تر و جامع‌تر است.

آخرين جلسه مشاوره، در دفترم در مجمع تشخيص مصلحت نظام تشكيل شد. با وجود اين كه كار عظيمى صورت گرفته است؛ هنوز هم مايلم اصلاحات بيشترى انجام شود و كار در سطح بهترى ارائه گردد؛ امّا در عين حال سطح كار به حدى از استحكام و جامعيت رسيده است كه ارزش عرضه و انتشار را دارد و طبيعى است كه پس از نشر اولين مجلد و دريافت پيشنهادها و نظرات انتقادى، اقدام‌هاى تكميلى در مجلدات و چاپ‌هاى بعدى انجام خواهد شد. در همين جلسه، همكاران، نظر چند تن از محققان بزرگ را كه پيش‌نويس كار را ملاحظه كرده بودند، نقل كردند. آنها تأكيد داشته‌اند كه لازم است اين اثر هرچه زودتر در اختيار محققان و مراكز علمى- تحقيقى قرار گيرد و تأخير را روا ندانسته‌اند.

افق روشن‌

با انتشار اوّلين مجلد از فرهنگ قرآن، اينك زورق كوچك خود را نزديك كرانه اقيانوسى عظيم مى‌بينم و در افق بسيار خير كننده‌اى هستم كه روزى از دور كورسويى مى‌نمود. چه منظره زيبايى! و چه كرانه اميدبخش و نشاط آفرينى!

اينك با تحقق آرزوى ديرينه‌ام، در من شعفى وصف‌ناپذير پديد آمده است. فرهنگ قرآن! اسم محبوب و عزيزى است كه سالهاى سال وجودم را تسخير كرده و انديشه‌ام را نوازش داده است.

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 1  صفحه : 44
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست